Ciężarki do ćwiczeń – uniwersalne narzędzie do treningu

Hantle to jedne z najpopularniejszych przyrządów do treningu, zarówno na siłowni, jak i w warunkach domowych. Odpowiednio dobrany trening z właściwym obciążeniem to znakomity sposób na zbudowanie ładnej, umięśnionej sylwetki.

Rodzaje hantli dostępne na rynku

Ciężarki do ćwiczeń można zasadniczo podzielić na dwie grupy. Hantle z obciążeniem regulowanym, czyli takie, które posiadają talerze o różnej wadze zakładane na gryf, oraz ciężarki ze stałym obciążeniem. Drugim sposobem podziału jest materiał, z jakiego wykonano hantle. W sklepach sportowych możemy znaleźć ciężarki do ćwiczeń zrobione z winylu, plastiku, a nawet żeliwne. Każda z tych grup hantli ma swoje wady i zalety.

Dlaczego warto ćwiczyć z hantlami?

Wiele osób kojarzy ciężarki do ćwiczeń tylko i wyłącznie z rozbudową mięśni rąk. Prawda jest jednak taka, że hantle stanowią doskonałe narzędzie również do treningu klatki piersiowej, a nawet nóg i pośladków. Poza treningiem stricte siłowym ciężarki do ćwiczeń mogą być również używane w treningu dynamicznym dedykowanym pod sporty walki. Między zawodowymi sportowcami ciągle nie mam zgody czy trening z samymi hantlami stanowi pełnowymiarowy trening kulturystyczny. Dla zastosowań amatorskich można jednak uznać, że są one w pełni wystarczające.

Jak dobrać hantle dla osoby początkującej?

Przy wyborze ciężarków do ćwiczeń dla osoby początkującej największe znacznie ma prawidłowy dobór ciężaru. Aby trening przynosił efekty, dobrany ciężar musi pozwalać na płynne wykonanie ćwiczenia, w pełnym zakresie ruchu. Oznacza to, że hantle nie mogą być za ciężkie. Z drugiej jednak strony nie powinny być również za lekkie, bo wtedy trening z ich wykorzystaniem będzie nieefektywny. Nie ma ściśle określonej wagi, z jaką powinno się zaczynać ćwiczenia z obciążeniem. Dobór ciężaru będzie bowiem zależał od wagi i płci osoby trenującej czy jej wcześniejszych doświadczeń z tego typu treningami.

Czy materiał hantli ma znaczenie dla efektywności treningu?

Zasadniczo skuteczność ciężarków do ćwiczeń nie ma związku z materiałem, z jakiego są wykonane. Odpowiedni jego dobór ma jednak znaczenie, chociażby dla wygodny ćwiczeń. Jeśli ćwiczymy z dużym obciążeniem, warto zdecydować się na hantle żeliwne. Z jednej strony są one droższe, z drugiej strony zajmują mniej miejsca niż ich odpowiedniki wykonane z innego materiału, co może mieć spory wpływ na komfort treningu. Przy mniejszych obciążeniach oraz jeśli wykorzystujemy ciężarki do ćwiczeń także podczas fitnessu, warto zdecydować się na hantle winylowe czy kompozytowe